“Ölçülemeyen şey, iyileştirilemez” kavramını elbet duymuşsunuzdur. Ya da Amerikalı John Wanamaker’ın bir zamanlar söylediği meşhur “Reklama harcadığım paranın yarısı boşa gidiyor, biliyorum. Ama hangi yarısının boşa gittiğini bilmiyorum” sözünü… Bunların konumuzla ne ilgisi var derseniz de ölçemediğinizde yaptığınız şeylerin bir anlamı olmadığı gerçeği sizi adım adım Google Analytics aracına götürüyor. Zira elinizdeki verileri ölçmeden işinize dair uygun bir strateji geliştirmek faydalı ve gerçekçi bir yaklaşım olmaz.
Google Analytics, sitenizin trafiğini detaylı bir şekilde ölçmeye yarayan Google’a bağlı bir servistir. Google bu hizmeti ücretsiz olarak sunar. Google Analytics’ten edinebileceğiniz ayrıntılı verilere göre SEO stratejiniz başta olmak üzere iş stratejilerinizi planlayabilirsiniz.
Web sitenizin sizin dijitaldeki varlığınızın sembolü olduğunu düşünürseniz, sitenizde gerçekleşen tüm hareketler sizin için kritik derecede önem taşır. Herhangi dijital bir yatırım doğrudan veya dolaylı olarak web sitenizin trafiğini etkileyecektir. Google Analytics de çevrim içi olarak yürüttüğünüz tüm kampanyalar için size bütünsel bir bakış açısı sunar. Google Analytics’in, web sitesi trafiğinizle ilgili olası tüm verileri analiz etmenize yardımcı olacak 85’e kadar farklı rapor oluşturabileceğini biliyor muydunuz?
Google Analytics, dijital pazarlama etkinliğinizi izlemenize yardımcı olabilecek ücretsiz bir araçtır. Ayrıca siteniz ile ilgili pek çok veriyi sürekli takip ederek kilit verileri hızlı ve kolay bir şekilde öğrenmenizi sağlar. Örneğin sitenizdeki sayfalarda geçirilen süreleri, hemen çıkma oranlarını, canlı olarak trafiği gözlemleme imkanı verirken dolaylı yoldan da buna yönelik hamle yapma olanağı sunar. Bu nedenle dünya çapında 50 milyondan fazla web sitesi Google Analytics kullanıyor.
Google Analytics hesabı açmak için “https://analytics.google.com/” adresine Google hesabınızla girip kayıt olmanız gerekiyor. Bu kısımda ilk olarak Analytics hesabınıza bir isim vermeniz sonrasında da sitenize isim vermeniz gerekir. Eğer birden fazla siteniz varsa bunların karışmaması için ikinci aşama önemlidir. Tek bir Google Analytics hesabı açarak tüm sitelerinizin trafiğini ve hareketlerini aynı hesap üzerinden gözlemleyebilirsiniz. Ülkenizin saat dilimini seçmeyi unutmayın çünkü bir rapor çekmek istediğiniz zaman Google Analytics raporu sizin girmiş olduğunuz saat dilimine göre sunacaktır.
Son olarak Analytics’in size verdiği İzleme kodunu web sitenize eklemek için talimatları izleyerek Analytics mülkünüzde veri toplamaya başlayabilirsiniz. Google Analytics, yalnızca Google Analytics izleme kodunu içeren sayfaları izler, bu, sitenizin her sayfasına manuel olarak, bir eklenti sayesinde veya araç kullanılarak eklenmesi gereken küçük bir Javascript snippet’idir. Kodu sayfalarınıza manuel olarak yüklemek istiyorsanız, kod segmentini kopyalayıp içeriğinizin altına, izlemek istediğiniz her sayfanın gövde etiketinin hemen önüne yapıştırın. Veya bunu otomatik olarak yapabilecek başka araçlar mevcut, bunlardan faydalanabilirsiniz.
Analytics hesabınızı oluşturdunuz, kodu sitenize eklediniz, şimdi gelin Google Analytics aracılığıyla siteniz ile ilgili hangi verileri elde edebileceğinize bakalım.
Google Analytics 4 temel ana bileşen üzerine kurulmuştur.
Veri toplama: Google Analytics’te veriler javascript kod parçacıkları yardımıyla toplanır. Bu kod satırı kullanıcıların hangi URL’i ziyaret ettiğini, hangi browser’dan veya cihazdan giriş yaptığını Analytics hesabınıza aktarır.
Veri işleme: Toplanan veriler Google’ın sunucularına gönderilir ve kategorize edilerek anlamlı hale getirilir.
Konfigürasyon: Veriler işlendikten sonra veri tabanına kaydedilir. Veri tabanına kaydedilen veriler bir daha değiştirilemez.
Raporlama: Toplanan verilerin Google Analytics kullanıcılarına raporlar halinde sunulduğu bileşendir.
Analytics’teki özel raporlar, ihtiyacınız olan bilgilere daha hızlı erişim ve incelemek için daha az veri raporu sağlar. Basitçe, size ihtiyacınız olan çıplak kemik raporlarını bırakırlar. Görmek istediğiniz bilgileri ve metrikleri, görmek istediğiniz şekilde düzenlenmiş olarak seçersiniz.
Google Analytics, hesabındaki ana hizmetleri 8 başlıkta toplar. Bunlar: Özelleştirme, Gerçek Zamanlı, Kitle, Edinme, Davranış, Dönüşümler, Keşfet ve Yönetici’dir. Her bir başlık sitenin farklı bir metrikte ölçümünü yapmanızı sağlar ve oldukça kapsamlıdırlar. Analytics ile edineceğiniz en önemli veri başlıklarını ve onlara nasıl ulaşacağınızı gelin birlikte inceleyelim.
Web sitenizi ziyaret edenlerin sayısı sizin için oldukça önemlidir. Bunu Google Analytics ile anlamak ve zamanlara bölmek oldukça kolaydır. Örneğin son 30 günlük ziyaretçi sayısını veya yıllık ziyaretçi sayısını öğrenmek istiyorsanız bunu tarih aralığı işaretleyerek çekeceğiniz bir rapor yardımıyla kolayca yapabilirsiniz.
Soldaki ‘Audence’ yani kısmını ziyaretçiler kısmını tıkladığınızda önünüze sitenin ziyaretçilerini görebileceğiniz bir pencere açılacak. Bu aralık genellikle 1 haftalık bir aralığı verir ancak sağ üst köşede tarihler ile oynayabilirsiniz. İsterseniz bir günlük isterseniz bir aylık veya bir yıllık genel ziyaretçi sayınızı bu tablo ile öğrenebilirsiniz.
Gerçek zamanlı kısmında seçeceğiniz ‘overview’ seçeneği ile sitenizdeki ziyaretçi sayısını anlık olarak inceleyebilirsiniz. Sitenizde kaç kişi olduğunu, kişilerin hangi sayfalarda ağırlıklı olarak dolaştıklarını görebileceğiniz bu tool ile sitenin anlık takibini yapabilir, sitede herhangi bir yanlış durum olduğunda örneğin; sitedeki ziyaretçi sayısı birden bire 0’a düştüğünde sorunu fark edip acilen müdahale edebilirsiniz.
Gerçek zamanlı başlığının altında yer alan Genel Bakış (Grafik Tablo Analizi) ▬ Yerler ▬ Trafik Kaynakları ▬ İçerik ▬ Etkinlikler başlıkları gelen trafiğin kaynağına, coğrafi konumlarına veya nerelerden yönlendirilerek geldiğine dair anlık olarak fikir edinmenizi sağlar.
Edinme tool’unun altındaki seçenekler, sizin sayfalarınızın toplam görüntülenmeleri görmeniz, Google reklamları ile gelen ziyaretçilerin görüntülenmesi gibi önemli bilgileri edinmenizi sağlar. Bu başlığın altında yer alan ‘overview’ alt başlığı tüm sitenize yapılan ziyaretin sayısını öğrenmenizi ve bunu sağ üstte yer alan tarih aralığı kısmından istediğiniz tarih aralığını seçerek özelleştirmenizi sağlar.
Filtreleme işlemi ile Analytics’ten rapor çekerken sitenize spam olarak gelen trafiği görmeyi engelleyebilir ve sunulacak verilerin gerçekçi olmasını sağlayabilirsiniz. Filtreler kısmından filtre ekleye tıklayacak IP adresini de dışarıda tutabilir ve gerçekçi bir raporlama sunulmasını sağlayabilirsiniz.
E-ticaret işlemlerini etkinleştirdikten sonra, Google Analytics her işlem için çok ayrıntılı raporlar oluşturacaktır. Google Analytics ile e-ticaret aktivitelerinizi izleyebilirsiniz. Google Analytics’i e-ticaret web sitenizde kullanarak, işlemleriniz, yatırım getiriniz ve müşterileriniz hakkında değerli bilgiler edinebilirsiniz.
cPanel Web Hosting ile gelişmiş yönetim paneli ile hizmetinizi yönetin.
Paketleri İncele